Beiaardconcert 4 juli

Stadhuiscarillon Hengelo, donderdag 4 juli, 19.00 uur:

Jan Willem Achterkamp, stadsbeiaardier Deventer

 

Programma

 

1. Jan Willem Achterkamp (geb 1953)

 

 

 

 

 

2. Robert Schumannn (1810 – 1856)

 

 

 

 

 

3. Fernando Sor (1778 – 1839)

 

 

 

4.

    Bette Midler

    Franz Schubert (1797 – 1828)

    J.Strunck/G. Den Braber

 

5. Edvard Grieg (1843 – 1907)

 

 

 

 

6. Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621)

Uit de Nyenrodesuites nr 1, 2 en 3

  • De graaf van Breukelen
  • Une vieille chanson
  • Ariette
  • Tulpenvazen

 

 Uit Album für die Jugend op 68

  • Soldatenmarsch
  • Trällerliedchen
  • Erster Verlust
  • Knecht Ruprecht

 

Wals in C

Andante in F

Rondo in C

 

 ‘Geen roos zonder doornen’

      The rose

      Heidenröslein

      Ik geef je een roosje, m’n Roosje

 

Uit “Lyrische Stücke”

  • Illusion
  • Våren
  • Norsk

 

 Ballo del Granduca

 

 

Jan Achterkamp werd geboren te Apeldoorn. Tot voor kort was hij verbonden aan de Deventer Muziekschool (thans Leeuwenkuil) voor de vakken solozang en muziektheorie.

Als dirigent leidde hij in dezelfde stad het koor van de Broederenkerk en de Distlercantorij. Op latere leeftijd volgde hij een postconservatoriale studie compositie aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam bij Daan Manneke. Vanavond staat een van zijn vele composities op het programma. Na zijn diploma aan de Nederlandse Beiaardschool behaald te hebben werd Jan Achterkamp beiaardier te Dinxperlo. Sinds 1 september 2012 is hij , als opvolger van Roel Smit, stadsbeiaardier van Deventer. In die hoedanigheid bespeelt hij de door hem geïnitieerde beiaard in de toren van de Dorpskerk te Bathmen en het historische Hemonycarillon in de Lebuinustoren te Deventer. Voorts is hij universiteitsbeiaardier van de Businessuniversiteit Nyenrode  te  Breukelen.

 

Programma toelichting

 

De Nyenrode suites zijn geschreven voor het Taylorcarillon op het gelijknamige kasteel te Breukelen.

 

Veel componisten uit de z.g. Romantiek hebben zich serieus ingezet voor kwalitatief goede muziek voor kinderen en zijn er  bepaald niet voor op de hurken gaan zitten. Schumann werd 200 jaar geleden in 1810 geboren in het Duitse plaatsje Zwikau

Hij nam het muziekonderwijs aan de jeugd buitengewoon serieus. Aan het eind van genoemde bundel neemt hij een paar pagina’s Muzikale Huis- en Levensregels op. B.v.”Speel altijd zo alsof een Meester naar je luistert”, maar ook “Als je speelt, bekommer je er dan niet om wie er naar je luistert”. Dit laatste geldt natuurlijk niet voor beiaardiers,die juist proberen voor elk wat wils te spelen. Voorts ”Speel altijd op een zuiver gestemd instrument”. Ook dit zit wel snor bij de beiaardier. Een beiaard wordt één keer gestemd en kan er daarna voor honderden jaren tegen.

 

Over een periode van 34 jaar(1867 – 1907) schreef Grieg tien bundels met Lyrische Stukken voor piano. In totaal ongeveer 66 stuks. Ze tonen een karakteristiek nationalisme in hun melodie en ritme zonder letterlijke aanhaling uit de Noorse volksmuziek. Grieg toont zich hier een grote meester in het kleine.

 

Van Sweelinck , die in Deventer geboren werd, is bekend dat hij tijdens de bijeenkomsten van de Muiderkring er duchtig op los kon fantaseren op het clavecimbel. Schijnbaar moeiteloos speelde hij eens voor de vuist weg een dertigtal variaties ”nu sus, dan so” over een bekend lied. Misschien heeft hij de Ballo ook aldus onder handen genomen, maar was eenmaal thuisgekomen de ander 25 variaties vergeten. Ballo del Granduca was toentertijd een zeer geliefde melodie, afkomstig uit La Pellegrina van Emilio de Cavalieri: een werk dat werd uitgevoerd bij het huwelijk van Groothertog (vandaar de titel) Ferdinand van Toscane.

 

Jan Achterkamp

Design by IndionDesign    © 2017 Roel Smit