!

Op deze bladzijde staat het digitale cursusmateriaal van Gerhard van Dunnewold

 

 


 

Weihnachtsoratorium Johann Sebastian Bach:

 

 

 

De eerste cantate o.l.v. Jan Willem de Vriend, met de oorspronkelijke tekst die Bach gebruikte:

 

http://www.youtube.com/watch?v=RbhB2W0cII4

 

 

 

Tweede cantate, zelfde uitvoering

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZEt_7U5PZ3Q

 

 

 

Derde cantate, zelfde uitvoering

 

http://www.youtube.com/watch?v=vF2iIjxVfWE

 

 

 

Vierde cantate, zelfde uitvoering

 

http://www.youtube.com/watch?v=VdyjaemRg3s

 

 

 

Vijfde cantate, zelfde uitvoering

 

http://www.youtube.com/watch?v=jpe3BEgS2eQ

 

 

 

Zesde cantate, zelfde uitvoering

 

http://www.youtube.com/watch?v=oj2h-ehWhEA

 

  


 

 

 

De volgende bijeenkomst is op dinsdagavond 13 mei in de Joriskerk te Borculo. We zullen daar zijn van half 8 tot half 10. Ik haal jullie van huis op tussen half 7 en kwart voor 7 en lever je daar weer af rond half 11.

 

 

 

De kerk heeft twee orgels, die totaal van elkaar verschillen, maar elk voor 100 % hun eigen duidelijke karakter hebben. Twee juwelen! Dat wordt een leuke avond, daar kun je op rekenen.

 

 

 


 

 

Johann Sebastian Bach voor beginners

 

 

 

 

 

Derde bijeenkomst: De orgel- en klaviermuziek – woensdag 7 mei 2014

 

 

 

Luisterfragmenten:

 

 

 

1. Concerto nr. 2 in a, naar Vivaldi, BWV593, 1713/14 - Weimar

 

 

 

deel I, gespeeld door Piet van Egmond in de Royal Albert Hall te Londen, mei 1960

 

                 

 

Andere uitvoering op Youtube:

 

André Isoir op het Gabler-orgel in de Basiliek van St. Martin te Weingarten

 

https://www.youtube.com/watch?v=y1ZW-C7sxJ8

 

 

 

Het origineel van Vivaldi staat ook op youtube:

 

Concerto Opus 3 no. 8 voor 2 violen, strijkorkest en continuo RV 522 (1711)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Z3OhLrTeiMQ

 

 

 

 

 

2. Koraalbewerking ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’, BWV645, 1724/1747 - Leipzig

 

 

 

Mary Prat – Molinier in de kathedraal van Albi, 1986

 

 

 

Andere uitvoering op Youtube (leuk gefilmd!):

 

Rodney Gehrke op een orgel te Palo Alto, van de Nederlandse bouwer Flentrop

 

https://www.youtube.com/watch?v=WvweJ1lLcZc

 

 

 

De versie uit cantate 140 op Youtube:

 

Amsterdam Baroque Orchestra and Choir o.l.v. Ton Koopman

 

(bij 13:30 begint het koraal dat ook in orgelversie bestaat)

 

https://www.youtube.com/watch?v=JCULWK4tNuc

 

 

 

 

 

3. Preludium en Fuga in C, BWV547 – waarschijnlijk geschreven in Leipzig

 

 

 

Hayo Boerema, Bader-orgel in de Walburgskerk te Zutphen

 

 

 

Youtube: Er zijn er vele, al dan niet met bewegend beeld. Ik vond niets dat bevredigend was, maar dat hoeft voor jou als cursist niet te gelden – jij kijkt en luistert anders dan ik. Kortom: tik in BWV 547 in het zoekvenster van youtube en je kunt uitzoeken!

 

 

 

 

 

4. Chromatische Fantasie en Fuga (Klavier) BWV 903, ong. 1715 – Weimar

 

 

 

Michael Borgstede, clavecimbel, 29 januari 2012, Muziekgebouw aan ‘t IJ

 

https://www.youtube.com/watch?v=CpSybj4BAlg

 

 

5. Italiaans Konzert, BWV 971, geschreven waarschijnlijk te Weimar

 

 

 

Eerste deel: Cornelia Osterwald, clavecimbel, opgenomen

 

op 8 november 2012 in het Leipzig Bach Museum

 

https://www.youtube.com/watch?v=VtvGEp3s4gM

 

                 

 

 

 

6. Koraalbewerking ‘Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter’, BWV650

 

 

 

Hartmut Rohmeyer in de Dom van Lübeck, 1991

 

 

 

Youtube: een live opname tijdens een vesper (=avondgebed)

 

https://www.youtube.com/watch?v=UWuEU1SOffo

 

                 

 

Cantate 137 “Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren”

 

Deel 2 begint op 3:14

 

https://www.youtube.com/watch?v=-_GUs6nEMYM

 

 

 

 

 

7. Fantasie en Fuga in g, BWV542, 1720 – Cöthen

 

 

 

Koos Kramer in de St.Laurenskerk te Rotterdam, 1977

 

                 

 

Youtube: Jaap Zwart op het historische orgel van de Eusebiuskerk te Arnhem

 

https://www.youtube.com/watch?v=mHKC3IB2jXY

 

 

 

 

 

8. Triosonate nr. 6 in G, BWV530, ongeveer 1730 - Leipzig

 

 

 

Roel Smit in de St.Catharinakerk te Doetinchem, 1996

 

 

 

Youtube: Christian Barthen, Ludwigskirche Saarbrücken

 

https://www.youtube.com/watch?v=obhNUXiSsW0

 

 

 

 

 

9. Koraalbewerking ‘Ich ruf’ zu dir, Herr Jesu Christ’, BWV639, 1712/13 - Weimar

 

 

 

Wolfgang Zehrer

 

                 

 

Youtube: liefhebber Jos …… op het historische orgel in de Grote Kerk te Vollenhove

 

https://www.youtube.com/watch?v=Yu2CuRh3fNA

 

 

 

   


 

 

Johann Sebastian Bach voor beginners

 

Tweede bijeenkomst: De vocale muziek – woensdag 30 april 2014

 

 INDELING IN ‘GENRES’:

 

  • Meer dan tweehonderd cantates voor zangers en orkest

  • Zes motetten voor koor, soms dubbel koor, en continuo

  • Vier korte missen en een grote mis (Hohe Messe) voor zangers en orkest

  • Een Magnificat voor zangers en orkest

  • Passiemuziek, de bekendste zijn de Mattheüspassie en de Johannespassie

  • Weihnachtsoratorium: zes cantates voor de feestdagen vanaf eerste kerstdag

  • Talloze losse liederen en aria’s (vanavond buiten beschouwing)

  • Talloze losse koralen voor vierstemmig koor (vanavond buiten beschouwing)

 

De luisterfragmenten voor vanavond zijn gekozen per ‘genre’. Dit geeft wat aantallen betreft een vertekend beeld: van de meer dan tweehonderd cantates komen vanavond maar drie fragmenten voorbij. Daar staat tegenover dat de missen, de passiemuzieken, het Magnificat en het Weihnachtsoratorium in hun bezetting en klank parallellen vertonen met de cantates.

 

Luisterfragmenten:

  

1. ‘Jesus bleibet meine Freude’

 

Gefigureerd koraal uit cantate BWV147: Herz und Mund und Tat und Leben

 

Eerste uitvoering 2 juli 1723 - Leipzig

 

Monteverdi Choir en English Baroque soloists o.l.v. John Eliot Gardiner 1992

 

 

 

Youtube: Arnold Schoenberg Chor met Concentus Musikus Wien olv Nikolaus Harnoncourt

 

https://www.youtube.com/watch?v=sMUSdRVm0RQ

 

 

 

2. ‘Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit’, cantate BWV106 – ong. 1707/1708, Arnstadt

 

Deel 1 en 2: de Sinfonia (instrumentaal) en het openingskoor

 

Amsterdam Baroque Orchestra and Choir o.l.v. Ton Koopman 1995

 

 

 

Youtube: ook uitvoering Ton Koopman, maar vrijwel zeker een veel latere

 

https://www.youtube.com/watch?v=wnGOQt3tn-Q

 

 

 

3. ‘Betrachte, meine Seele, mit ängstlichem Vergnügen’

 

Arioso voor bas uit de Johannespassie BWV245 (eerste uitvoering Leipzig 1724)

 

hier is de luit te horen als continuoinstrument

 

solist: Max van Egmond, La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken 1990

 

                 

Youtube: Johannes Passion compleet, zelfde dirigent, zelfde orkest, andere solisten.

 

Het Arioso voor bas begint op 42’51”

 

https://www.youtube.com/watch?v=h3pRYk8tE_I

 

 

 

4. Kyrie uit de Mis in G BWV236, 1738/39 - Leipzig

 

Koor en orkest van Collegium Vocale, Gent, o.l.v. Philippe Herreweghe 1991

 

Youtube: meestal zonder bewegende beelden; beweegt het wél, dan klinkt het niet….

 

Ik ga voor Herreweghe (zonder bewegende beelden), dezelfde die we hoorden:

 

https://www.youtube.com/watch?v=huNKVGfOnxw

 

 

 

5. Kyrie uit de Hohe Messe BWV232, 1733 – Leipzig

 

Monteverdi Choir en English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner 1985

 

Op youtube kon ik niet kiezen…. Hier volgen er twee:

 

Alleen het Kyrie, gezongen en gespeeld in een magistraal decor, en geleid door een dame die met haar gehele lijf de muziek IS

 

https://www.youtube.com/watch?v=3gNgCoMW6CE

  

De gehele Hohe Messe door zeer gekwalificeerde mensen (Leiding: Daniel Reuss), en van meer dichtbij gefilmd. Zo kun je de instrumenten beter bekijken. Zoek je troost? Afspelen!

 

https://www.youtube.com/watch?v=8kg5qzsMSp4

 

 

 

6. Agnus Dei uit de Hohe Messe BWV232, veel later gecomponeerd: 1748/49

 

Michael Chance, countertenor

 

English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner 1985

 

Youtube: zie de film hierboven en begin op 1:36:20

  

 

 

7. ‘Komm, Jesu, komm’ BWV229, waarschijnlijk gecomponeerd tussen 1723 en 1734 - Leipzig

 

Motet voor twee koren en continuo

 

Nederlands Kamerkoor o.l.v. Ton Koopman 1987 (en o.a. Jan Kleinbussink, orgel)

 

 

Youtube: Choeur de Chambre Les Éléments o.l.v. Joël Suhubiette

 

https://www.youtube.com/watch?v=QgnjhI1eMX4

  

 

 

8. ‘Komm, bes Kreuz’

 

Aria voor baszanger en gamba uit de Mattheüspassie BWV244, 1727 - Leipzig

 

Peter Harvey, bas, en Jonathan Manson, viola da gamba. Leiding Paul McCreesh 2002

 

Youtube: uitvoering o.l.v. Herreweghe. Prachtig zicht op de viola da gamba!

 

https://www.youtube.com/watch?v=o90zQNoZuLo

 

 

 

9. Uit het Weihnachtsoratorium BWV248, eerste uitvoering 1734 - Leipzig

 

Sinfonia en ‘Ehre sei Gott’

 

Koor en orkest van Collegium Vocale, Gent, o.l.v. Philippe Herreweghe 1989

 

Youtube: Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZEt_7U5PZ3Q

 

 

 

10. Magnificat BWV243A, Kerst 1723 - Leipzig

 

deel 13: Virga Jesse, voor sopraan en bas

 

deel 14: Suscepit Israel, driestemmig vrouwenkoor

 

deel 15: Sicut locutus est, alle zangers en speellieden

 

Choir of Christ Church Oxford en Academy of Ancient Music o.l.v. Simon Preston 1975

 

                 

 

Youtube: volledige Magnificat o.l.v. Ton Koopman. Amsterdam Baroque Orchestra and Choir.

 

Virga Jesse begint op 25:10. Uitvoering in de Thomaskirche te Leizig!

 

https://www.youtube.com/watch?v=r4zvjV4_sAY

 

 

 


 

Bachcursus, instrumentale muziek

 

2. Eerste Brandenburgse Concert in F BWV 1046, deel I, 1721 – periode Cöthen

 

                  Bezetting: violino piccolo, drie hobo’s, twee hoorns, fagot, strijkers en

                  basso continuo

                  Leiding: Ton Koopman

 

                  Andere uitvoering op Youtube:

                  https://www.youtube.com/watch?v=_jXKIy_2p5U

 

3. Prelude in Es, BWV 998, ongeveer 1740 – periode Leipzig

 

                  Luit solo: Hopkinson Smith

 

                  Andere uitvoering op Youtube (de drie vormen samen één geheel):

                  https://www.youtube.com/watch?v=m7Eeeh1IqVE

 

                  https://www.youtube.com/watch?v=2uApiRD7GB8

 

                  https://www.youtube.com/watch?v=OoKq36eKCdY

 

4. Musikalisches Opfer (BWV1079, 1747 - Leipzig): het tweede deel uit de triosonate

 

                  Bezetting: traverso, viool, cello+klavecimbel (=basso continuo)

                 

                  Andere uitvoering (en wát voor een!) op Youtube:

                  https://www.youtube.com/watch?v=Z4lwV3IMHMQ

 

 

5. Ciacona uit Tweede Partita in d voor solo viool,  BWV1004, 1720 – periode Cöthen

 

                  Jascha Heifetz, violist, te horen en te zien op Youtube:

                  https://www.youtube.com/watch?v=6q-Zqz7mNjQ

 

6. Tweede orkestsuite in b, BWV1067, 1738 – Leipzig: Polonaise – Menuet – Badinerie

 

                  Bezetting: strijkorkest, fluit en basso continuo

                  Le Concert des Nations o.l.v. de Catalaan Jordi Savall

 

                  Andere uitvoering op Youtube:

                  https://www.youtube.com/watch?v=w26Qkm4wbGk

 

 

7. Goldberg Variaties, BWV988, herfst 1741 – periode Leipzig: thema en

variatie 1

 

                  Glenn Gould, piano (!) en aansluitend Pierre Hantaï, clavecimbel

                  Beiden staan op youtube, respectievelijk:

 

                  https://www.youtube.com/watch?v=CrPrJ0ih8Kc

 

                  https://www.youtube.com/watch?v=mMvQdP3mBys

 

 

8. Suite I in G voor Cello solo (BWV1007) – periode Cöthen, deel I: Prelude

 

                  Mischa Maisky, cello, ook te zien en te horen op youtube:

                  https://www.youtube.com/watch?v=mGQLXRTl3Z0

 

 

9. Uit ‘Das Wohltemperierte Klavier’ (deel I, 1722 – Cöthen): Preludium en Fuga in E BWV854

 

                  Léon Berben, klavecimbel (‘Kruitvat-cd’)

 

                  Andere uitvoering op youtube:

                  https://www.youtube.com/watch?v=7k39SzQ_0-0

 

 

10. Concert voor 4 klavecimbels en strijkers in a, BWV1065 – deel I, 1730 – periode Leipzig

 

                  The English Concert o.l.v. Trevor Pinnock

                  Clavecinisten: Kenneth Gilbert, Trevor Pinnock, Lars Ulrik Mortensen,

                  Nicholas Kraemer

 

                   Andere uitvoering op Youtube:

                   https://www.youtube.com/watch?v=R-dM15i0nqE

 

 

 


 

 

Deze link geeft je een artikel om in de stemming te geraken voor onze Bachcursus!

 

http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Bach/verweg.html

 

Veel plezier ermee.

 

 

 


 

Digitaal cursusmateriaal sessie II - IV

 


 

 

https://www.youtube.com/watch?v=4HfjlGvQVHY

 

 

 

Sonate nr. 11 in A-groot KV 331, W.A. Mozart. Ivo Pogorelich, piano.

 

Veel toetsen in beeld, veel handen dus ook, veel te zien dus, goed gespeeld, mooie geluidskwaliteit.

 

 

 


 

 

https://www.youtube.com/watch?v=XcC9UpD6M84

 

 

 

Sonate nr. 11 in A-groot KV 331, W.A. Mozart

 

Performance on Acoustic Pianoplayer, sequenced by Salvatore Nicolosi

 

Zeer heldere en transparante klank, articulaties erg goed waarneembaar.

 

Partituur loopt mee, dus je kunt het gehele werk meelezen!

 

 

 

In dit tweede filmpje begint deel III, het Alla Turca, op 22 minuten en 10 seconden. Mag ik je uitdagen met de volgende vragen over dit laatste deel? Laat ik je eerst vertellen dat je in dit derde deel zes onderdelen kunt onderscheiden, zes periodes. Laten we het eerste onderdeel A noemen.

 

 

 

Vraag 1: zie je kans vast te stellen op welk moment dit onderdeel A terug komt?

 

 

 

Vraag 2: Wanneer je voor volgende onderdelen (die anders klinken) volgende letters uit het alfabet neemt, op welk letterschema zou je dan kunnen komen? Probeer daarbij onderdelen die muzikaal veel op elkaar lijken dezelfde letter te geven. Laat je niet ontmoedigen wanneer je er niet uitkomt. Blijf lachen, we doen het op de avond zelf ook.

 

 


 

http://www.youtube.com/watch?v=C68SkzGb6Ww

 

 

 

Bartok, concert voor orkest, Symphonie-orkest van de Liszt School of Music, conducter Prof.  Nicolás Pasquet. Opgenomen december 2011, Weimar, Germany.

 


 

 

https://www.youtube.com/watch?v=OQb3VUljpa0

 

 

 

Bartok, concert voor orkest, onder leiding van Georg Solti, geboren Hongaar. Hij geeft een korte verbale indroductie. Het is boeiend om de wijze van dirigeren van deze man te vergelijken met die van Pasquet in het vorige filmpje!

 

 


 

 

https://www.youtube.com/watch?v=orJsVHvMsPk

 

 

 

Concerto for Orchestra, tweede deel, Bartok

 

Dit is de opname die we telkens als herkenningsmelodie hebben gehoord.

 

 


 

 

Digitaal cursusmateriaal Sessie II - III

  

 


 

 

http://www.youtube.com/watch?v=Fxs3BCEsw8E

 

 

Haydn, symphonie 47 deel I, alleen de dirigente in beeld…..

 

 

 

 


 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=yeB_Ohpsm64

 

 

 

Joseph Haydn – Symphonie nr. 47 in G-groot, de vier delen compleet.

 

Uitvoerenden worden niet weergegeven. Geen filmbeelden.

 

Mooie en helder klinkende uitvoering!

 

 

 

 


 

 

  

 

http://www.youtube.com/watch?v=HGpb7PVYnHs

 

 

 

Shosyakovich preludium en fuga nr. 24 opus 87, Tatiana Nikolayeva. De fuga is een dubbelfuga – groots, zowel de muziek als de vertolking als de vertolkster!

 

 

 

Ik vestig bij dit werk alvast je aandacht op de volgende punten – kijk maar of je ze herkent:

 

 

 

1. In de bassen van het preludium is een paar keer duidelijk het eerste thema uit de fuga te horen. Hier bestaat dus wel degelijk verband tussen het preludium (voorspel) en de fuga.

 

 

 

2. De fuga begint met een rustig thema. Op 7 minuten en 26 seconden komt Shostakovitch met een tweede thema dat zich tweemaal zo snel beweegt, namelijk in achtste noten (het eerste thema beweegt zich in kwartnoten).

 

 

 

3. Op 9 minuten en 42 seconden worden beide thema’s gecombineerd: het beweeglijke thema klinkt helder in de rechterhand, de linkerhand speelt daar doorheen het kalme eerste thema. Aansluitend wordt die werkwijze omgedraaid: rechterhand het kalme thema, tegelijkertijd de linkerhand het beweeglijke. Die combinatie van thema’s komt een paar keer terug.

 

 

 

4. op ongeveer 10 minuten en 52 seconden zet de rechterhand het kalme thema in, in de rede gevallen door de linkerhand met hetzelfde thema: door beide handen wordt het kalme thema nu als het ware in canon gespeeld. Dat heeft in een fuga een naam: stretto of Engfürung. Het beweeglijke thema klinkt ook hier evengoed doorheen. Probeer of je oren het volgen kunnen.

 

 

Mocht je meer van deze pianiste en deze muziek willen horen en zien: tik op youtube haar naam in, gevolgd door 24 preludes and fugues Shostakovitch. Er bestaat een hele lijst met preludes en fuga’s uit deze verzameling, door haar gespeeld. Ik vind het een zeer indrukwekkende wijze van piano spelen! Zo kun je wel oud worden. 

 

 


 

 

Digitaal cursusmateriaal Sessie II - II

 

 

 


 

http://www.youtube.com/watch?v=eZFUaQxuymA

 

Tschaikovsky – eerste strijkkwartet, deel II: andante cantabile. Borodinkwartet.

 

Ik vestig je aandacht op:

 

1. In het middendeel speelt de cellist getokkeld, met zijn duim. Dat heet pizzicato. Op die plek kun je heel goed waarnemen dat de heren veel werk maken van enige tempo-vrijheden. Soms vertragen zij, soms gaat het weer wat sneller. Aan de tokkels van de cellist kun je dat goed horen. Dat dit een topkwartet is staat vast. Om op deze wijze met vier man tegelijk zo vrij in je tempo te zijn en toch gelijk op te blijven spelen vraagt veel muzikaliteit en veel vakmanschap!

 

2. Er is één plek waar uitdrukkelijk de altviolist in beeld komt. Die speelt daar dan ook even de leidende melodie. Hij komt in beeld enigszins van boven gefilmd.

 


 

https://www.youtube.com/watch?v=IZdC0GQmA9k

 

Preludium en Fuga in C-Groot BWV 547, Johann Sebastian Bach, uitgevoerd in Turijn.

 

Organist in beeld met handen en voeten! Tamelijk heldere klank en redelijk goed te volgen.

 

Aandachtspunten:

 

1. Zo dynamisch en vol expressie de dirigent van onze Water Music (Handel) was, zo onbeweeglijk en kalm speelt deze musicus. Je kunt het best een tamelijk droge vertolking noemen. Dat ik hem toch gekozen heb is vanwege de verstaanbare klank en vanwege de voeten die in beeld zijn.

 

2. Zowel in het Preludium als in de Fuga is kort voor het slot een opvallende episode waarin de muziek een keer of vier stopt, verder gaat, stopt, verder gaat. Je kunt zeggen: Bach schrijft in beide werken naar het slot toe een paar generaal-pauzes.

 

3. Het tweede werk, de fuga, wordt bladzijden lang met enkel de handen gespeeld. Wanneer de voeten er in komen is dat met het thema van de fuga in dubbel lange tonen. Dat is door de filmopname goed te volgen, maar ik zal er op de cursusavond ook aandacht aan schenken (mocht je het niet kunnen vinden, anders ook, trouwens).

 


 

https://www.youtube.com/watch?v=6dlaSR39mok

 

Bach, Preludium en Fuga C-groot BWV 547 – Hayo Boerema Walburgkerk Zutphen

 

Geen beeld, jammer genoeg. Maar wat een muziek! Zo droog als die Italiaan het werk speelt, zo bruisend en levendig speelt Boerema dit stuk retoriek! In het preludium komt de kracht van het Zutphense instrument overeen met die van een orkaan. Dat is de reden dat ik je deze opname erbij geef, ook al is de muziek moeilijker te volgen vanwege de nogal gulle akoestiek van de Walburgkerk.

 

 


 

Digitaal cursusmateriaal Sessie II - I

 


 

 

http://www.youtube.com/watch?v=l589CGa1IO0

 

Handel Water Music Suite II in D, 9 minuten, Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet, HWV 349.

Bij dit filmpje heb ik vooraf een paar vragen/aandachtspunten:

 

 

1. De hoorns en trompetten (het koper) zijn zeer lang! Zie het aantal windingen bij de hoorns. Ze hebben geen ventielen, alle verschillende tonen worden gemaakt vanuit de lippen.

 

 

2. Zie/hoor je aan het einde van deel 1 de eerste violiste (dat gymnasiummeisje) die mooie guirlande spelen als overgang naar deel 2?

 

 

3. Zie je hoe expressief de dirigent duidelijk maakt hoe hij wil dat de muziek geïnterpreteerd wordt?

 

 

4. Zie/hoor je hoe de spelers op zijn leiding reageren? Ervaar je de twee-eenheid orkest-dirigent?

 

 

5. Spelen zonder ventielen vraagt een virtuoze embouchure. Het kan niet uitblijven dat het koper soms erg onzuiver klinkt.

 

 

6. Zie je het bataljon hobo’s staan? Ze zijn te herkennen aan het dunne riet dat de lippen vervindt met het instrument.

 

 

7. Het laatste deel wordt enige malen herhaald in verschillende instrumentatie. Kun je die instrumentatie thuisbrengen?

  

 


 

 

http://www.youtube.com/watch?v=wQ9IymF3SzI

 

Handel Water Music Suite III in G, HWV 350, 9 minuten, met ook blokfluiten, Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet.

Dit is genieten, met die blokfluiten die zeer fraai en zuiver spelen!

 

 


 

 

http://www.youtube.com/watch?v=oDvoOjfYjSU

 

Pianisten uit Carnaval des animeaux, Camille Saint-Saëns. Eén pianist met een organist die het orkest speelt. Je kunt zien op welke toetsen hij begint. Probeer het maar thuis te brengen. Dat is leuk, want hij begint telkens een toon hoger.

 

  


 

 

http://www.youtube.com/watch?v=wBGEf4urGNo

 

Carnaval des animeaux compleet, met twee pianisten. Prachtig gefilmd en schitterend gespeeld! Het deel dat gaat over de pianisten begint bij 17 minuten.

 

 


 

 

Gerhard, ook voor jou een persoonlijke herinnering aan deze voor mij nogal gedenkwaardige cursus!

 

Jij had iets met 400 - vandaar.

 

Klik op de link hieronder en het filmpje ontrolt zich voor je ogen en oren. Wanneer je het opslaat in je favorieten ben je niet meer afhankelijk van mijn website.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oakzS2EaqNc&feature=em-upload_owner

 

 


 

Gerhard: twee vervolgen, te weten

 

1. Vervolgcursus Muziek - hoor ik het goed? op alle woensdagen in maart, zelfde tijd, zelfde prijs.

 

2. Canons zingen uit het liedboek op maandagen 10, 17 en 24 maart, zelfde tijd, prijs 30 euro. Kan juist leuk zijn voor jou omdat je uit je hoofd mee kunt zingen.

 

 


 

 

Hierbij nog een aanvulling op Sessie III, beschikbaar gesteld door Jan Mommers: Notenkrakersuite met beelden van het ballet! Aanbevolen!

 


http://www.youtube.com/watch?v=clWKDT4TQIk

 

 

 


 

  

Digitaal cursusmateriaal Sessie IV

 

 

 

 

Bach, Fuga BWV 578 in g-kleine terts (‘de kleine’) voor orgel – Kay Johannsen

 

op het beeldscherm komt het notenbeeld voorbij

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=q-gMThM753I

 

 


 

 

Bach, Fuga BWV 578 in g-kleine terts (‘de kleine’), omwerking voor zangers(!) – Swingle Singers

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=TrPc8oHBGH0

 

 


 

 

Bach, Fuga BWV 578 in g-kleine terts (‘de kleine’), met de verschillende stemmen visueel gemaakt

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=p1XD1MSES_8

 

 


 

 

Mozart, Divertimento KV 439b-IV voor blazers – Trio van bassethoorns

 

Het gaat mij om het Rondo, het vierde deel dat begint op 10’15”

 

http://www.youtube.com/watch?v=20JadFqLNBw

 

 


 

 

 

Digitaal cursusmateriaal Sessie III

 

 

 

Vivaldi, Gloria – Koor Universiteit Noord Texas, Barokorkest

 

http://www.youtube.com/watch?v=OvZYhxT5Mf8

 

tijdens sessie III laat ik een andere uitvoering horen, namelijk die o.l.v. John Eliot Gardiner, afkomstig van een eigen CD. Gardiner kon ik op youtube niet vinden…..

 

 


 

 

César Franck, Vioolsonate in a-klein, Dana Propotopescu en Nikita Boriso-Glebsky

deel III begint op 20’43”

 

http://www.youtube.com/watch?v=DLp4Q9RLNzk

 

 

  


 

 

Link inleidend artikel bij 3 februari:

 

 

http://roelsmit.com/index.php/3-februari-2014

 

 


 

 

 

Digitaal cursusmateriaal Sessie II

 

 

  

 

Aanvulling gefilmde muziekvoorbeelden

 

Tijdens de sessies maak ik gebruik van klinkende muziekvoorbeelden zonder beeld. Ik heb vrijwel al die voorbeelden van youtube. Op youtube heb je meestal beeld bij het geluid en dat kan zeer instructieve aanvullingen geven. Je ziet de instrumenten die je hoort – dat scheelt veel gepraat en plaatjes zoeken. Hieronder de links die je naar de muziekwerken van deze week brengen.

 

 

Jonkheer Jacob Van Eyck, Wat zal men op den avondt doen? – Hanneke van Proosdij

 

http://www.youtube.com/watch?v=KEnCKa_If8o

 


 

 

Mahler, Eerste Symfonie – Royal Concertgebouw Orchestra, Mariss Jansons

deel III begint op 24.00 minuten, er zijn geen filmbeelden maar het klinkt zo duidelijk

 

http://www.youtube.com/watch?v=bv7nHaoD_k4

 


 

 

Mahler, Eerste Symfonie – Weens Filharmonisch Orkest, Leonard Bernstein

deel III begint op 25’05”, er zijn prachtige filmbeelden, klank minder duidelijk

 

http://www.youtube.com/watch?v=cQFjDBFXN58

 

 


 

 

 

Digitaal cursusmateriaal Sessie I

 

 

 

 

Naslagwerk

 

Het is handig om een boekje te hebben met complete informatie over Algemene Muziekleer. Ik vond op internet een pdf-bestand, geschreven door collega Peter Besseling – aantrekkelijk van vormgeving, helder geschreven, en het behandelt de muziekleer behoorlijk volledig. Een aanrader!

Je kunt het binnen halen door als zoekopdracht in te tikken:

 

Algemene Muziekleer Peter H Besseling

 

Je krijgt dan een hele lijst met adressen. Waarschijnlijk is de bovenste al goed om aan te klikken. Het boek komt dan naar je toe en je hoeft het alleen nog maar op te slaan.

 

 

 

Gefilmde muziekvoorbeelden

 

Tijdens de sessies maak ik gebruik van klinkende muziekvoorbeelden zonder beeld. Ik heb vrijwel al die voorbeelden van youtube. Op youtube heb je beeld bij het geluid en dat kan zeer instructieve aanvullingen geven. Je ziet de instrumenten die je hoort – dat scheelt veel gepraat en plaatjes zoeken. Hieronder de links die je naar de muziekwerken brengen die ik voorbij laat komen.

 

Maurice Ravel Bolero, Wiener Philharmoniker – duidelijk hoorbare trommel

 

http://www.youtube.com/watch?v=KK23BhEQVyU

 

 

 

Bolero Ravel, Concertgebouw0rkest Amsterdam – buitengewoon fraai gespeeld

 

http://www.youtube.com/watch?v=_JVR9Mmwk9E

 

 

 

Purcell, Dido and Aeneas – When I am laid – met noten en duidelijke baslijn

 

http://www.youtube.com/watch?v=fraubogbQkc

 

 

 

Purcell, Dido and Aeneas – When I am laid – Jessye Norman – te mooi om over te slaan

 

http://www.youtube.com/watch?v=jOIAi2XwuWo

 

 

 

J.S.Bach, Passacaglia en Fuga in c-klein BWV 582 – bladmuziek in beeld

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ie52xH8V2L4

 

 

 

Britten, Young Person’s Guide through the Orchestra – met geestige teksten

 

http://www.youtube.com/watch?v=yfFFqxnQBuI

 

 

 

Britten, Young Person’s Guide – enkel de muziek

 

http://www.youtube.com/watch?v=VJx3y1Q-hDk

Design by IndionDesign    © 2017 Roel Smit